Friday, April 2, 2010

Bulan Bahasa SMK Tandek 2010

Sepanjang bulan April ini,Unit Bahasa SMK Tandek akan mengadakan aktiviti Bulan Bahasa.Antara mata pelajaran yang terlibat mengadakan aktiviti ialah Bahasa Melayu,Kesusasteraan Melayu,Bahasa Inggeris,Bahasa Kadazan Dusun, dan Bahasa Arab.
Menurut Ketua Bidang Bahasa Cikgu Editha Samuel,banayak aktiviti yang membabitkan semua mata pelajaran ini akan dilaksanakan.Antaranya ialah Bahas Ala Parlimen,Forum remaja,Pidato,Pesta pantun,Pertandingan Menulis Esei,Ulasan buku,Pertandingan mencipta dan mendeklamasi sajak dan pelbagai aktiviti lagi.
Iklan berkaitan aktiviti ini akan diumumkan melalui perhimpunan sekolah pada 5 April ini dan akan ditampalkan melalui papan kenyataan.Hadiah menarik berupa buku rujukan sekolah dan sijil akan diberikan kepada setiap pelajar yang menyertai semua aktiviti ini.
Majlis penutupan bulan bahasa akan diadakan pada penghujung bulan ini dan anataras kemuncak aktiviti bulan ini ialah Bicara Karya dengan menjemput penulis sebenar sajak "Di Kebun hayat" iaitu Encik Saibil Madun.Sajak beliau termuat dalam Antologi Bacalah Dalam Bahasamu Jilid B yang mnejadi teks pelajar aliran sastera Tingkatan Lima.
Bagi pihak Bidang Bahasa,kami amat mengalu-alukan penyertaan semua pelajar di samping kerjsama semua guru.

No comments:

Post a Comment