Tuesday, February 22, 2011

Penyakit Gout dan Cara Merawatnya.

Saya mula mengalami penyakit Gout ini semenjak berusia 32 tahun.Sejak dari itu,saya amat tersiksa tidak dapat berjalan atau bergerak kerana bengkak yang berlaku di bahagian sendi.Lazimnya,bengkak tersebut akan berlaku di bahagian kaki hingga menyebabkan kita tidak dapat bergerak atau berjalan.Sebenarnya saya telah berusaha untuk mengubati penyakit ini dengan pelbagai ubat-ubatan tradisional mahupun moden.Malangnya penyakit ini berulang semula dan amat menyakitkan.Kaedah suntikan juga pernah saya gunakan pada awal saya mengalami penyakit ini.Akan tetapi,kaedah ini memberi kesan yang tidak baik kerana akan melemahkan tenaga batin seorang lelaki dan boleh merosakkan buah pinggang.
Pelbagai ubatan tradisional juga saya cuba apabila rakan-rakan menyarankan kepada saya.Begitu juga ubatan moden sama ada saya ketahui melalui internet mahupun dari ahli keluarga serta rakan-rakan.Namun semua itu tidak benar-benar dapat menyembuhkan penyakit ini.Setelah mencuba kaedah suntikan,saya beralih kepada makan pil dari klinik sahaja.Akan tetapi,kebanyakan daripada para doktor seolah-olah tidak dapat mencadangkan kaedah yang sesuai untuk mengubati penyakit ini dan ada juga yang mengambil peluang untuk melariskan ubat-ubatan mereka atau mereka juga mungkin bukan pakar dalam bidang ini.saya juga mencuba sejenis pil dari kedai ubat Cina tetapi tidak berkesan.
Akhirnya saya telah mengambil sejenis pil penahan sakit ( paint killer kalau tidak silap ) dan mengamalkannya dalam beberapa tahun.Akan tetapi,penyakit ini berulang semula dan seolah-olah pil penahan sakit ini akhirnya sudah tidak mujarab lagi.Mujurlah saya rajin minum air yang banyak bagi tujuan meneutralkan Asid Urik yang ada dalam tubuh saya.Sebenarnya,kandungan normal Asid Urik dalam tubuh manusia ialah sekitar 155 hingga 428.Akan tetapi,apabila kandungan Asid Urik anda mencapai pada angka 400,keadaan anda akan menuju ke arah gejala penyakit ini.
Setelah mengalami penyakit ini selama 10 tahun pada tahun 2011 ini,akhirnya saya membuat sedikit kajian dan muhasabah diri untuk mengetahui apakah sebab penyakit ini menyerang saya.Sebenarnya,saya mula bertugas di SK Pulau Balambangan selama 1 tahun,di SK Tagibang selama 4 tahun dan di SK Sampir selama 5 tahun;apa yang ingin saya kongsikan di sini ialah tabiat makan saya selama bertugas di sekolah pedalaman ini jika dijumlahkan selama 10 tahun.Ketika saya bertugas di kawasan pedalaman,tabiat makan saya kurang baik dan dipengaruhi oleh sikap malas dan kesukaran mendapat bekalan makanan serta tidak ada kedai makan yang berhampiran.Pada ketika itu,kebanyakan dari kami akan membeli secara pukal/banyak tiga jenis makanan iaitu Ikan Sardin,Maggi dan Telur secara tetap setiap bulan dan sepanjang tahun.Ini kerana kami malas memasak dan tidak ada pasar ikan atau pasar sayur yang berdekatan,almaklumlah di kawasan pedalaman.Jika dikaji,Ikan Sardin mengandungi kandungan Asid yang tinggi dan menyumbang kepada gejala penyakit ini.Maggi pula yang cepat dimasak dan sedap dimakan mengandungi garam yang tinggi.Manakala telur pula mengandungi kandungan kolestrol yang tinggi.Gabungan ketiga-tiga jenis makanan inilah yang menyumbang kepada penyebab sakit Gout saya.Walau bagai manapun,faktor kurang bersenam dan obesiti juga turut menyumbang kepada faktor penyakit ini.Jika anda aktif dalam bidang sukan dan mengalami kecederaan di bahagian kaki,risiko untuk mendapat penyakit ini amat tinggi.Anda tidak dapat bersenam dan badan anda akan menjadi gemuk kerana tidak ada aktiviti fizikal/senaman yang berterusan setelah mengalami kecederaan.
Apapun penyebabnya,saya teringat kata-kata seorang rakan karib saya yang mengatakan bahawa inilah balasan dosa kita di dunia dan ujian kepada kita.Kita harus menerima hakikat bahawa ini adalah ujian Allah kepada kita dan kita harus redha tetapi mesti berusaha untuk mengatasinya.Memang ada hikmah jika kita mengalami penyakit ini.Setiap penyakit ada ubatnya kecuali maut/mati.
Akhirnya,pada 17 Febuari 2011 yang lalu saya telah ke Hospital Kota Marudu dan memeriksa kandungan Asid Urik saya dalam darah dan mendapati kandungannya sebanyak 518 dan memang tinggi.Saya telah diberikan ubat menghilangkan bengkak dan ubat Gout untuk dimakan selama sebulan.Selepas itu,saya perlu berjumpa doktor untuk memeriksa semula kandungan Asid Urik dalam darah dan akan diuji sama ada perlu tukar jenis ubat/pil atau sebaliknya.Seolah-olah setakat ini,kaedah ini serasi dengan saya dan lebih tenang untuk meneruskan hidup ini.Kepada rakan-rakan pesakit,saya bersedia untuk berkongsi pengalaman dan cerita dengan anda kerana saya amat menderita dan bersimpati dengan rakan-rakan yang turut mengalami penyakit seperti ini.Anda boleh menghubungi saya di talian 010-9549160.

22 comments:

  1. En badus,

    Rakan saya seorang doctor pakar mungkin boleh
    membantu anda. Memang benar obesity juga menyumbang kepada penyakit gout. Kini beliau telah pulih sepenuhnya. Saya ada kongsi pengalaman di blog saya:
    http://www.coachfahmi.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Saya juga mengalaminya..saya berumur 25thn sudah 3thn sejak saya berumur 22thn lg menghidapinya..sekarang sy maseh lg terima azab menahan sakit sendi ni..dalam sehari meraung juga dlm rumah menahan sakit..bole begerak tp terbatas kerna menggunakan sebelah kaki ja..ubat2an xbyk membantu..apa iktihar laen yg bole sy guna..sy juga tergolong dlm obesiti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya telah mengalami gout sejak di Universiti lagi sejak berumur 21 tahun lagi...jadi sehingga sekarang saya sudah 8 tahun menghidap gout....sgt suffering....jaga pemakanan pun tetap terkena gout ni....dah berape ribu dos ubat gout yang dah masuk dalam darah ni....rase bimbang...akn beri side effect ke buah pinggang leading to kidney prob...

      Delete
  3. WALAUPUN telah seminggu kita menyambut Hari Raya Aidilfitri, kemeriahannya masih terasa dengan sambutan dan jemputan menghadiri rumah terbuka.

    Setelah sebulan organ perut ‘direhatkan’ kini segala organ dalam badan mula bekerja keras semula.

    Pemakanan yang tidak terkawal boleh mengundang pelbagai jenis penyakit misalnya gout.

    Penyakit gout kini semakin banyak menyerang terutama di kalangan lelaki berusia 40 tahun ke atas namun terdapat juga mereka yang berusia bawah 30 tahun menghidapinya.

    Apa sebenarnya penyakit gout? Pakar Runding Perubatan, Pusat Perubatan Taman Desa, Datuk Dr. G. Selvaraju berkata, gout adalah sakit yang melibatkan sendi-sendi kecil pada kaki dan tangan.

    “Paling biasa berlaku pada sendi-sendi jari kaki dan tangan tetapi boleh juga berlaku di pergelangan tangan, siku dan lutut," katanya semasa ditemui di pejabatnya baru-baru ini.

    Keadaan ini berlaku disebabkan oleh peningkatan asid urik di dalam darah dan apabila tahap asid urik ini terus meningkat, sebahagiannya membentuk kristal pada bahagian sendi lalu menyebabkannya sakit, sukar bergerak dan bengkak.

    Asid urik

    Dari manakah datangnya asid urik? Asid urik terdapat dalam semua jenis makanan daripada haiwan dan purine dalam tumbuhan tetapi tahap kandungannya pelbagai.

    “Asid urik yang berlebihan akan bertukar menjadi kristal dan berkumpul pada sendi menjadi gout atau dalam buah pinggang sebagai batu karang.

    Sebaik-baiknya ambillah makanan yang kurang kandungan purine atau asid urik.

    Seelok-eloknya elakkan daging merah, organ dalaman haiwan, makanan laut terutama yang mempunyai cengkerang, ikan dengan lemak tinggi, produk tenusu, sayuran seperti bunga kubis, cendawan, bayam, sayur kacang dan brokoli. Anda juga perlu menggelakkan minuman beralkohol dan minuman bergas.

    “Walaupun ada sebahagian kita tidak menghidap gout, seelok-eloknya ambil makanan yang kurang purine dan asid urik seperti ayam, ikan kurang lemak dan sayuran berdaun.

    Bagaimanapun terdapat juga keadaan kesihatan yang menyebabkan gout seperti psoriasis dan penyakit berkaitan darah misalnya limfoma, leukemia dan hemolitik anemea.

    Penyakit berkenaan yang menyebabkan sel darah merah tidak sihat dan cepat terurai membebaskan asid urik.
    Sel darah merahkurang berupaya atau memainkan peranannya seperti membawa protien,oksigen,mineral,vitamin,nutrient dan lain-lain secukupnya kepada tubuh.
    Sel-sel darah putih yang terhasil berada ditahap rendah,kurang bertenaga dan tidak berupaya menentang atau toksin yang memasuki tubuh.
    Disini saya mensarankan kepada anda untuk menggunakan NuVerus Botanical. Ini kerana didalam NuVerus Botanical mempunyai antioksidan,mineral dan vitamin yang manalengkap untuk keperluan tubuh.
    Bila seseorang sakit sistem imun atau daya pertahanan badan merosot dan lemah.
    Antioksidan dapat meningkatkan sistem tubuh untuk berfungsi lebih baik serta ianya mampu bertindak cemerlang menolak radikal bebas yang masuk kedalam tubuh. Oksigen dalam tubuh amat diperlukan untuk membantu sel-sel darah merah meningkatkan kualitinya. Apabila sel-sel darah dipertingkatkan secara semulajadi ia akan menolak apa sahaja yang tidak kena pada tubuh,umumnya tubuh orang yang sakit akan lemah,tidak berupaya merawat dan memulih. NuVerus Botanical juga sel based treatment yang InsysAllah berupaya membantu menyembuhkan apa sahaja manusia hadapi.
    Untuk keterangan lanjut anda boleh lawati www.nuverus.com atau boleh menghubungi saya melalui email: mylife_style85@yahoo.com

    ReplyDelete
  4. ayah saya mengidap penyakit gout selama 9 tahun dan menyebabkan sendi kaki bengkak yang kronik .. boleh kah dirawat atau dibedah?

    ReplyDelete
  5. Amalkan minum cuka delima pagi dan malam.saya amalkan..alhamdulillah berkesan

    ReplyDelete
  6. Rhizoplus adalah Salah Satu Penawar Penawar Gout termasuk Resdung & Migrain yang Paling Mujarab. Cuba Penawar Ini. Mudah-Mudahan Penyakit yang Dialami Sembuh Segera. Insya-Allah. Maklumat Penawar Penyakit-Penyakit Tersebut Boleh Didapapi Di Sini: http://www.ashadee.net/go/10355/ugmc3230

    ReplyDelete
  7. Info yang menarik. Salain itu, untuk mengurangkan radang dan bengkak pada sendi, kita juga boleh mengamalkan pemakanan bawang putih samada dimakan begitu sahaja atau direbus separa untuk menghilangkan rasa pedasnya. Ambil 2-3 ulas setiap hari.

    ReplyDelete
  8. Info yang menarik. Salain itu, untuk mengurangkan radang dan bengkak pada sendi, kita juga boleh mengamalkan pemakanan bawang putih samada dimakan begitu sahaja atau direbus separa untuk menghilangkan rasa pedasnya. Ambil 2-3 ulas setiap hari.

    ReplyDelete
  9. Info yang menarik. Salain itu, untuk mengurangkan radang dan bengkak pada sendi, kita juga boleh mengamalkan pemakanan bawang putih samada dimakan begitu sahaja atau direbus separa untuk menghilangkan rasa pedasnya. Ambil 2-3 ulas setiap hari.

    ReplyDelete
  10. kalau nak cara moden untuk tangani gout saya ada tipsnya ☺️

    ReplyDelete
  11. Rakan2 yg ade gout saya cadangkan gi bekam kerana ia membuang terus darah kotor dan cecair uric asid terus dari badan

    ReplyDelete
  12. Rakan2 yg ade gout saya cadangkan gi bekam kerana ia membuang terus darah kotor dan cecair uric asid terus dari badan

    ReplyDelete
  13. What is uric acid in urine?

    If the kidneys are not able to remove it from the blood normally, the level of uric acid in the urine will decrease. High blood levels of uric acid in the body can cause solid crystals to form within joints. This causes a painful condition called gout.
    .
    Gout berpunca dari kegagalan buah pinggang megeluarkan asid urik dari dalam darah.
    .
    Jika mahu mengeluarkan asid urik dengan segera dan mahu merasai pengalaman kencing yang luarbiasa.
    .
    boleh terjah ke blog saya http://ubatgoutsemulajadi.blogspot.my

    ReplyDelete
  14. AMalkan makan 3-5 biji bawang putih setiap hari.... boleh atasi masalah gout

    http://www.jutawanapp.com/?id=buatduitmudah

    ReplyDelete
  15. Salam semua. Kawan saya dah 20 tahun mengidap gout sampai dah kronik boleh daftar OKU. Jemput ke blog saya untuk baca perkongsian pengalamannya menghadapi GOUT.

    ReplyDelete
  16. kena jaga pemakanan, untuk kurangkan penghasilan asid urik dalam badan. Pesakit gout memang banyak pantang larangnya.

    Thanks
    Farha IbuCergas

    ReplyDelete
  17. Pesakit gout memang kena control paras asid urik dalam badan. Kena amalkan pantang makanan tertentu, banyak minum air dan kurangkan berat jangan obes.

    Semoga artikel di blog saya juga bermanfaat untuk semua ya.

    ReplyDelete

  18. Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
    ๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yg mengambil penawar dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal, tetapi rawatan hospital jgn lari,tetap wajib diteruskan,kedua2 rawatan amat bermanfaat.

    Boleh hubungi terus pengasas dia & cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2 ๐Ÿ‘‰๐Ÿผ En Mohd Zuhairi- 017 468 7570

    2)Dah ramai yg merasa kesan yg positif dengan penawar beliau yg berunsurkan ubatan bahan semulajadi yg selamat diambil,walaupn bahan semulajadi tetapi penawarnya mpunyai kesan yang pantas.
    Sesuai juga untuk penyakit kanser yg sudah merebak disamping rawatan hospital๐Ÿ‘๐Ÿป

    3)Pencipta penawar jus ini dh banyak berdepan dengan pesakit2 kanser,ade ramai yg dh merasa kesan yg baik,yg sembuh selari dgn rawatan doktor,penawar yg amat menyokong penyakit berat dan ringan.

    4) Selain drp penyakit kanser pon blh juga mengambil penawar semulajdi ini sbg rawatan alternatif yg mnyokong dlm proses penyembuhan spt penyakit:
    - Denggi &Kencing Tikus( Ada testimoni
    Batu Karang, Gastrik, dimana pesakit minum jus & rawatan doktor, ada kesan dalam 3 hari)
    - Gout, Kencing Manis (berperanan menambahkan zat2 tubuh badan, menguatkan pertahanan badan melawan penyakit.memperlahankn prtumbuhan pnyakit)
    - Masalah Keputihan
    - Darah Tinggi
    - Buah Pinggang


    5) Jus ini berperanan menambahkan zat2 tubuh badan, menguatkan pertahanan badan melawan penyakit.memperlahankn prtumbuhan pnyakit

    -Sy share mlalui
    pgalaman sy sdri yg mengikuti pkembangan pjuang2 kanser ni,sy sdri pon gna produk dia (penawar jus) dh 3thn.

    Jdi skg ni sy rsa perlu share brita ni buat smua spaya msih ade hrapan bg mreka yg tcari2 pnawar smpingan bg pyakit knser yg tpat .disamping itu TDAK MENGABAIKAN RAWATAN DOKTOR ANDA YA.๐Ÿ’ช๐Ÿผ

    Nnti klau nk ikhtiar dgn pnawar beliau, dan sdah mcuba ,blh la join group whatsApp pjuang2 knser,bleh la knal2 psakit die yg dh smbuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Knan UITM, knser pyudara stage 4.
    Skg dh shat wlaupun prnah diberitahu doktor yang beliau hnya mampu btahan stahun sj utk hdup.setia dgn pnawar khusus en. zuhairi ini.
    Beliau mngarang sbuah naskah/buku yg mgisahkn pngalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil penawar jus ini sbg slah satu rawatan alternatif selari dengan rwatan doktor (nk buku nti blh order)
    ~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dr knser. pnawar jus ini diambil selari dgn rwatan hospital.
    ~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Lymphoma stage 4 skg dh sembuh
    Guru nya mberitahu beliau x prnah nmpak sperti pengidap knser tahap 4, krana sntiasa nmpak cergas dngan pgambilan jus yg mmberi tnaga dan mrawat.Beliau mngambil pnawar jus ni dr knser thap 4 shingga smbuh tnpa mninggalkn jus dan rwatan hospital.
    ~~~~
    ▪Nani Faiza - knser Usus Thap 4 dan tlh mrebak ke hti, setia mrawat dgn penawar jus ini tnpa ptus asa,skg dh hmpir smbuh spenuh nye. sel knser sdah tiada.
    ~~~~
    Dan ramai lg yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna penawar jus ini,ini kenyataan bkn rekaan.nti blh pm sdri testimoni2 td tu ye๐Ÿ˜‰

    Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser, Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri ok๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570

    ๐Ÿ’Yg penting ramuan penawar jus semulajadi ini MAMPU DIBELI dan
    In sya Allah mujarab mudah mudahan aaminn

    ReplyDelete

  19. Note:
    SAKIT URAT SARAF, LENGUH2 BADAN, DARAH TINGGI,DEMAM AKIBAT VIRUS CTH CAMPAK,KEPIALU,MALARIA
    • Jus herba ini boleh mengurangkan sakit2 urat saraf tidak kira usia
    • mengurangkan Lenguh2 tumit kaki, tapak kaki, & sukar berjalan akibat kerosakan saraf
    • mengurangkan Lenguh2 seluruh badan kerana sakit tua & akibat kerja berat

    SUMBER KALSIUM
    • Menambah kalsium pada tulang
    • Menguatkan semula tulang

    KENCING MANIS
    • Pesakit kencing manis makin bertambah dlm masyarakat kita.

    • Ia blh dihidapi oleh individu tanpa peringkat usia.
    • Paling menyedih kan penyakit kencing manis ini boleh merebak ke organ lain iaitu buah pinggang yg blh membawa kerosakan.

    •Maka jus herba mampu mengawal dan mencegah kerosakan buah pinggang yang berpunca dari pada penyakit kencing manis kerana risiko kencing manis akan ke buah pinggang akhir nya…memang patut mencegah dari kerosakan buah pinggang
    • Amat elok diambil bagi pesakit kencing manis yg bertujuan menjaga buah pinggang.

    • Digalakkan mengambil jus herba ini bagi pencegahan serta rawatan awal.

    info- Ia bukan lah jus herba yang memanaskan badan anda malah badan anda akan rasa selesa dan tidak panas badan.
    -Untuk mendapatkan info lebih lg tentang jus herba ini,sila hubungi en zuhairi. Penerangan akan diberikan setelah anda memaklumkan penyakit yang anda hadapi.maka jus2 herba yg sesuai akn disyorkan.

    Order: CALL,WhatsApp @
    Encik Mohd Zuhairi -
    017468 7570

    #sharepadayangmemerlukan


    ReplyDelete
  20. Encik pernah cuba amalkan Vivix? Cubalah, mudahan membantu masalah gout tersebut.

    ReplyDelete