Wednesday, July 8, 2009

Rancangan Pengajaran Tahunan Kesusasteraan Melayu SPM

Rancangan Pengajaran Tahunan Kesusasteraan Melayu Tingkatan Empat ( 4 )

Minggu
Bahagian/Hasil Pembelajaran
Utama
Hasil Pembelajaran Khusus




1



2



3

A. Pengenalan Kesusasteraan Melayu.

1.0 – Menghuraikan definisi kesusasteraan,ciri,bentuk,sejarah perkembangan dan peranan kesusasteraan Melayu.



1.1 – Menerangkan definisi kesusasteraan.
1.2 – Menyatakan definisi kesusasteraan Melayu.
1.3 – Menyatakan ciri kesusasteraan Melayu.
1.4 – Menerangkan bentuk kesusasteraan Melayu.
1.5 – Menggalurkan sejarah perkembangan kesusasteraan Melayu secara ringkas.
1.6 – Menjelaskan peranan kesusasteraan Melayu.




B. Prosa.

1.0 – Menghuraikan definisi,jenis,ciri dan peranan prosa.




2.0 – Menerangkan biodata pengarang prosa yang dikaji.




3.0 – Menghuraikan tema dan persoalan dalam karya prosa.







4.0 – Menganalisis watak dan perwatakan dalam karya prosa.









5.0 – Menghuraikan plot dalam karya prosa.








6.0 – Menghuraikan latar dalam karya prosa.







7.0 – Menganalisis gaya bahasa dalam karya prosa.









8.0 – Menghuraikan sudut pandangan dalam prosa.




9.0 – Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam karya prosa.








10.0 – Menghasilkan dan mempersembahkan karya kreatif.










1.1 – Menjelaskan definisi prosa.
1.2 – Menerangkan jenis prosa.
1.3 – Membandingkan ciri prosa.
1.4 – Menghuraikan peranan prosa dalam masyarakat.

2.1 - Menerangkan butir-butir peribadi pengarang.
2.2 – Menerangkan latar belakang kepengarangan,sumbangan dan kejayaan pengarang.

3.1- Menerangkan definisi tema dan persoalan.
3.2- Menghuraikan tema dalam karya yang dikaji.
3.3- Menghuraikan persoalan dalam karya yang dikaji.
3.4- Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam karya yang dikaji.

4.1- Menerangkan definisi watak dan perwatakan.
4.2- Menerangkan jenis watak dalam karya yang dikaji..
4.3- Menganalisis perwatakan luaran dan dalaman watak dalam karya yang dikaji.
4.4- Membandingkan watak-watak dalam karya yang dikaji.
4.5- Menghuraikan peranan watak dalam karya yang dikaji.

5.1- Menerangkan definisi plot.
5.2- Menerangkan jenis plot dalam karya yang dikaji.
5.3- Menjelaskan binaan plot dalam karya yang dikaji.
5.4- Menghuraikan teknik plot dalam karya yang dikaji.
5.5- Menghuraikan peranan teknik plot dalam karya yang dikaji.

6.1- Menerangkan definisi latar tempat,latar masa dan latar masyarakat.
6.2- Menerangkan latar tempat,latar masa dan latar masyarakat dalam karya yang dikaji.
6.3- Menghubungkaitkan latar tempat,latar masa dan latar masyarakat dengan peristiwa dalam karya yang dikaji.

7.1- Menerangkan definisi gaya bahasa.
7.2- Menghuraikan aspek gaya bahasa.
7.3- Menerangkan diksi,dialek,bahasa asing,bahasa arkaik,bahasa istana dan peribahasa dalam karya yang dikaji

7.4- Mengenal pasti ayat pendek dan ayat panjang dalam karya yang dikaji.
7.5- Mengalisis unsur bahasa dalam karya yang dikaji.

8.1- Menerangkan definisi sudut pandangan.
8.2- Menyenaraikan jenis sudut pandangan.
8.3- Menghuraikan jenis sudut pandangan dalam karya yang dikaji.

9.1- Menerangkan definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.
9.2- Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam karya yang dikaji.
9.3- Menjelaskan pengajaran dalam karya yang dikaji.
9.4- Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam karya.

10.1- Menyenaraikan dan memilih idea daripada sumber yang pelbagai.
10.2- Mengemukakan idea dalam bentuk lisan dan lakaran..
10.3- Menyusun dan memilih peristiwa yang sesuai dengan jalan cerita.
10.4- Menulis cerita menggunakan bahasa yang tepat,indah dan menarik.
10.5- Menyunting dan menilai karya yang telah dihasilkan.
10.6- Mempersembahkan karya kreatif.




C. Drama.

1.0 – Menghuraikan definisi,jenis,ciri,teknik dan peranan drama.




2.0 – Menerangkan biodata pengarang drama yang dikaji.




3.0 – Menjelaskan pemikiran dan persoalan dalam drama.








4.0 – Menganalisis watak dan perwatakan dalam drama.







5.0 – Menghuraikan plot dalam drama.















6.0 – Menghuraikan latar dalam drama.





7.0 – Menganalisis gaya bahasa dalam drama.









8.0 – Menganalisis nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam drama.








9.0 – Menghasilkan skrip drama dan mempersembahkan drama.





1.1- Menyatakan definisi drama.
1.2- Menerangkan jenis drama.
1.3- Menerangkan ciri drama.
1.4- Menerangkan teknik drama.
1.5- Menghuraikan peranan drama dalam masyarakat.

2.1- Menerangkan butir-butir peribadi pengarang.
2.2- Menjelaskan latar belakang kepengarangan,sumbangan dan kejayaan pengarang.

3.1- Menerangkan definisi,pemikiran dan persoalan drama.
3.2- Menghuraiakan pemikiran dalam drama yang dikaji.
3.3- Menghuraikan persoalan dalam drama yang dikaji.
3.4- Menghubungkaitkan antara pemikiran dan persoalan dalam drama yang dikaji dengan realiti masyarakat.

4.1- Menerangkan definisi watak dan perwatakan.
4.2- Menerangkan jenis watak dalam drama..
4.3- Menghuraikan perwatakan luaran dan dalaman watak dalam drama yang dikaji.
4.4- Membandingkan watak-watak dalam drama yang dikaji.

5.1- Menerangkan definisi plot.
5.2- Menerangkan jenis plot.
5.3- Menjelaskan binaan plot dalam drama yang dikaji.
5.4- Menghuraikan teknik plot dalam drama yang dikaji.
5.5- Menerangkan definisi prolog babak,adegan,episod dan epilog.
5.6- Menghubungkaitkan babak,adegan dan episod dengan plot dalam drama yang dikaji.
5.7- Menghuraikan peranan teknik plot dalam drama yang dikaji.



6.1- Menerangkan definisi latar tempat,latar masa dan latar masyarakat dalan drama.
6.2- Menerangkan latar tempat,latar masa dan latar masyarakat dalam drama yang dikaji.
7.1- Menerangkan definisi gaya bahasa.
7.2- Menghuraikan aspek gaya bahasa.
7.3- Menerangkan diksi,dialek,bahasa asing,bahasa arkaik,bahasa istana dan peribahasa dalam drama yang dikaji.
7.4- Menjelaskan penggunaan dialog,monolog dan monolog drama dalam drama yang dikaji.
7.5- Menganalisis aspek unsur bahasa dalam drama yang dikaji.

8.1- Menerangkan definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.
8.2- Menjelaskan nilai kemanusiaan dalam drama yang dikaji.
8.3- Menjelaskan pengajaran dalam drama yang dikaji.
8.4- Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam drama yang dikaji.

9.1- Menyenaraikan dan memilih idea daripada sumber yang pelbagai.
9.2- Mengemukakan idea dalam bentuk lisan dan lakaran.
9.3- Menyusun dan memilih peristiwa yang sesuai dengan jalan cerita.
9.4- Menyesuaikan prolog,babak, adengan,episod dan epilog dengan jalan cerita.
9.5- Menulis skrip drama.
9.6- Menyunting dan menilai skrip drama.
9.7- Mempersembahkan dan menilai drama.





D. Puisi.

1.0 – Menghuraikan definisi,jenis,ciri,dan peranan puisi.





2.0 – Menerangkan biodata penyair karyanya,yang dikaji.




3.0 – Menghuraikan maksud puisi.




4.0 – Menghuraikan tema dan persoalan dalam puisi.





5.0 – Menganalisis bentuk puisi.




6.0 – Menganalisis gaya bahasa dalam puisi.








7.0 – Menghuraikan nada dalam puisi.






8.0 – Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi.






9.0 – Menghasilkan dan mempersembahkan puisi.




1.1- Menerangkan definisi puisi.
1.2- Menerangkan jenis puisi.
1.3- Membandingkan ciri pelbagai jenis puisi.
1.4- Menghuraikan puisi dalam masyarakat.

2.1- Menerangkan butir-butir peribadi penyair.
2.2- Menerangkan latar belakang kepenyairan,sumbangan dan kejayaan penyair.

3.1- Menerangkan maksud rangkap puisi yang dikaji.
3.2- Menjelaskam maksud keseluruhan puisi yang dikaji.

4.1- Menerangkan definisi tema dan persoalan.
4.2- Menghuraikan persoalan dalam puisi yang dikaji.
4.3- Menghubungkaitkan antara persoalan dengan tema dalam puisi yang dikaji.

5.1- Menghuraikan bentuk puisi yang dikaji.
5.2- Membandingkan bentuk berbagai puisi yang dikaji.

6.1- Menerangkan definisi gaya bahasa dalam puisi.
6.2- Menerangkan diksi,dialek,bahasa asing,bahasa istana,bahasa arkaik dan peribahasa dalam puisi.
6.3- Menganalisis unsur bahasa dalam drama yang dikaji.
6.4- Menganalisis unsur bunyi dalam puisi yang dikaji.

7.1- Menerangkan definisi nada.
7.2- Menerangkan jenis nada.
7.3- Menghuraikan nada dalam puisi yang dikaji.
7.4- Menghubungkaitkan antara nada dengan tema dalam puisi yang dikaji.

8.1- Menerangkan definisi nilai kemanusiaan dan pengajaran.
8.2- Menghuraikan nilai kemanusiaan dan pengajaran dalam puisi yang dikaji.
8.3- Menghubungkaitkan antara nilai kemanusiaan dengan pengajaran dalam puisi yang dikaji.

9.1- Menyenaraikan dan memilih idea daripada sumber yang pelbagai.
9.2- Mengemukakan idea dalam bentuk lakaran atau lisan.
9.3- Menulis puisi menggunakan bahasa puitis.
9.4- Menetapkan bentuk puisi.
9.5- Memurnikan puisi yang telah dihasilkan.
9.6- Mempersembahkan dan menilai puisi.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment